Format SMS



 No Gateway/Server Topup
Server
Nombor


Celcom
013-293 2814
013-2041456

Maxis
014-2182871


Digi
016-9615945


Yahoo Messenger
Aamobiletopup20





Kod Untuk Setiap TopUp Operator:
  1. Kod Untuk eload Maxis: M 
  2. Kod Untuk eload Celcom: C 
  3. Kod Untuk eload Digi: D 
  4. Kod Untuk Pin Maxis Hot Tiket: HT8HT10 & HT15 
  5. Kod Untuk Pin DiGi: DP10 
  6. Kod Untuk Pin iTalk: IT10 
  7. Kod Untuk Pin Umobile : U10

CARA MENGGUNAKAN TopUp Sahlan

Untuk Topup, Taip SMS atau menggunakan Yahoo Messenger (ym) On Line Internet Topup
Kod Produk & Jumlah -titik- No Customer -titik- 1234
Hantar pd No Gateway di atas.


Contoh jenis re-load Maxis Rm5 taip:
M5.0122652432.1234 HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh jenis re-load Celcom Rm5 taip:
C5.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh jenis re-load DiGi Rm5 taip:
D5.0162684831.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh jenis Pin DiGi Rm10  (Pin ialah penjualan prepaid/tambah nilai/topup dengan pemberian no. pin ke hp anda dan kemudian anda perlu msg/sms semula no. pin tersebut ke no. hp pelanggan.) taip:
DP10.0122652432.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh Pin iTalk Rm10 
 (Pin ialah penjualan prepaid/tambah nilai/topup dengan pemberian no. pin ke hp anda dan kemudian anda perlu msg/sms semula no. pin tersebut ke no. hp pelanggan.) taip:
IT10.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh Pin Maxis Hot Tiket Rm8  (Pin ialah penjualan prepaid/tambah nilai/topup dengan pemberian no. pin ke hp anda dan kemudian anda perlu msg/sms semula no. pin tersebut ke no. hp pelanggan.) taip:
HT8.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Contoh Pin Umobile Rm10 
 (Pin ialah penjualan prepaid/tambah nilai/topup dengan pemberian no. pin ke hp anda dan kemudian anda perlu msg/sms semula no. pin tersebut ke no. hp pelanggan.) taip:
U10.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

CARA TOPUP SECARA BERGANDA
Topup Pelanggan Sekali Banyak Taip:
Kod Produk & Jumlah -Titik- No Customer -Koma-Kod Produk & Jumlah -Titik- No Customer -Titik- 1234
Hantar pd No Gateway di atas

Contoh eload Maxis Rm5, Digi Rm5 DAN Celcom Rm3 taip:
M5.0122652432,D5.0162653266,C3.0139992511.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

CARA MEMBATALKAN TRANSAKSI
Topup Melalui ym Boleh Dibatalkan, Taip:
BTL -Titik- No Trx -Titik-1234
Hantar ke No Gateway di atas (hanya boleh melalui ym sahaja)

Contoh Batalkan Transaction Topup Trx No 107426 Taip:
BTL.107526.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

 *Cara untuk batalkan transaksi ini hanya boleh dibuat jika topup melalui Yahoo Messenger internet online sahaja. Ini kerana no transaksi ada diberi, sebaik sahaja penghantaran topup melalui ym.

CARA MENYEMAK BAKI MODAL
Semakan Baki Taip:
BAKI
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Caj 1sen sahaja sebagai kos server untuk setiap semakan baki)

CARA MENYEMAK TRANSAKSI TOPUP
Semakan Transaksi Topup Taip:
LAP.Tarikh Transaksi Topup
Contoh semak transaksi 28Jan2010 Taip:
LAP.280110
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Caj 2sen setiap 1 sms semakan yang diterima)

Semua Transaksi Topup dan Rekod Jualan Boleh Juga Disemak Melalui Internet Online Website di alamat
http://webreporting.dyndns.org:1000/
1)Masukkan No Id, contoh: n1001527
2)Masukkan No Hp, contoh: +60122652080 (PERHATIAN. Jgn isi begini 0122652080, tp mesti isi begini +60122652080)
3)Masukkan No Pin, contoh: 1234
4)Masukkan No Hint yg diberikan di web itu (ikut sahaja no itu), contoh: 53149


CARA MENDAFTARKAN YAHOO MESSENGER (ym id)

Aktifkan ym id Taip SMS:
TYM.yahoo id.1234
Contoh Taip SMS:
TYM.izyan_soleha.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge 2sen setiap pengaktifan)

Kemudian,selepas anda mendapat sms pengaktifan ym, bolehlah anda buka internet dan 'on' kan ym anda.. Sila 'add' yahoo id Topup :
aamobiletopup20

CARA TAMBAHAN NOMBOR BARU
Aktifkan No Baru/ Menambah No Untuk Kegunaan Topup, Taip SMS:
TNO.Nombor Baru.1234

Contoh Taip SMS:
TNO.0122535688.1234
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Charge RM5 Untuk Setiap Pengaktifan Tambahan Nombor Hp yg Baru)

*Cara ini membolehkan anda menggunakan lebih dari satu no hp untuk Kegunaan Topup Dalam Satu Akaun/No Id Yang Sama..

CARA MENYEMAK HARGA PRODUK

Semakan Baki Taip:
CH -titik- Kod Produk

Contoh semak harga Celcom Rm10 Taip:
CH.C10

HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.
(Caj 2sen sahaja sebagai kos server untuk setiap semakan)

CARA REPORT/ ADUAN MASALAH
Untuk Aduan Masalah, Taip:
MASALAH -titik- Masalah Anda
HANTAR Kepada SERVER.
Contoh: Jika Aduan Topup Xmasuk Taip:
MASALAH. Minta Check Topup xmasuk Tapi Modal Ditolak. M10.0122653425.Ref No N/A.12.54pm.12Apr10.
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Atau Boleh Juga Buat Report Begini:
DEP. Minta Check Topup xmasuk Tapi Modal Ditolak. M10.0122653425.Ref No N/A.12.54pm.12Apr10.
HANTAR Kepada No Gateway Di Atas.

Berhati-hati. Jika ada kesilapan yang tidak disengajakan sila beritahu secepat mungkin.

PANDUAN TOPUP PELANGGAN
1234 adalah No Pin asal. Tak perlu ditukar. No Pin mesti di letak dalam SMS Transaksi Topup.
Tanda 'TITIK' diantara format sms untuk topup juga adalah tetap dan DIMESTIKAN. Pastikan Tiada 'Ruang' antara 'Titik' dan 1234


Untuk topup, anda hanya perlu hantar format sms seperti panduan di atas ke Salah Satu No Server Sahaja. Sebagai contoh, jika anda mendaftarkan no maxis, untuk topup maxis ataupun celcom anda hnya perlu sms ke no server maxis sahaja. Tidak perlu hantar ke server celcom atau Digi untuk topup celcom/digi.

Bagi TELCO di atas, eload MAXIS,CELCOM dan DIGI- Pelanggan akan di tambah nilai secara Autoreload (masuk terus ke dalam handphone pelanggan) dalam masa antara 15 saat hingga 3 minit, bergantung kepada sistem pengendali rangkaian MAXIS,CELCOM atau DIGI.

Untuk PIN DiGi, iTalk dan Maxis HOT TIKET, No Pin berkenaan akan dihantar kepada ahli/agen. Ahli tersebut perlulah memberikan pula no pin tersebut kepada pelanggan untuk topup secara manual seperti topup card.
Untuk cara-cara topup Digi, iTalk dan Maxis HOT TIKET, no pelanggan boleh diletak no hp apa sahaja. Pin berkenaan tetap akan dihantar kepada anda sebagai reseller/agen. Pin iTalk juga boleh digunakan untuk topup telefon rumah (fix line telekom).

Anda tidak boleh topup nombor pelanggan dengan nilai yang sama,dalam Hari yang sama. Ini bertujuan sebagai protection agar anda tidak melakukan kesilapan, tertopup 2 kali. Sekiranya anda ingin topup juga ke nombor tersebut, anda hendaklah meletakkan nilai yang berbeza. Sebagai contoh, jika mulanya anda topup pelanggan dengan nilai Rm10, jadi untuk kali kedua anda mahu topup ke no yang sama anda bolehlah topup dgn nilai Rm9 atau Rm11.

Seperti lain-lain server, anda juga akan menerima mesej pengesahan samada topup itu berjaya atau gagal berserta makluman baki terkini untuk setiap transaksi topup yang anda lakukan.

Menggunakan Yahoo Messenger (ym) adalah cara terbaik dan paling jimat kerana tiada kos sms.Ianya adalah lebih mudah digunakan. Satu kelebihan untuk anda topup pelanggan secara On Line.